„Pentru mine, Etiopicele reprezintă, la egalitate cu Celticele, apogeul artei lui Pratt.” (Andrei Gorzo)
Albumul Etiopicele cuprinde patru povestiri care se desfășoară în 1918 și vin direct în continuarea celor șase povestiri europene – plasate în Veneția, Irlanda, Marea Britanie și Franța, pe parcursul ultimilor doi ani ai Primului Război Mondial – culese sub titlul albumului precedent, Celticele. Aventurile lui Corto în Marea Nordului se încheie în aprilie 1918; o lună mai târziu, îl descoperim în Peninsula Arabică, în deșertul Yemenului, în povestirea În numele lui Allah cel îndurător și milostiv, prima din prezentul album. Teritoriul respectiv aparține Imperiului Otoman, aliat în Primul Război Mondial cu Germania; în tabăra cealaltă sunt beduinii, aliați cu englezii. Pe lângă Cush, Corto are aici ca tovarăș de luptă un beduin care a studiat la Oxford, la Londra, la New York și la Paris (Corto îl ia peste picior zicându-i „El Oxford”) și care nu se consideră aliat al englezilor decât provizoriu, în așteptarea unei revoluții populare (aceste povestiri au fost publicate într-o mare revistă de stânga, în epoca de apogeu a tiermondismului, iar tema anticolonială revine iar și iar).
Pratt nu ratează ocazia de a-l pomeni pe legendarul scriitor, diplomat și comandant militar britanic T. E. Lawrence, ținându-l însă în culisele poveștii (aflăm că momentan se află mai în nord, aproape de Damasc) și pune în gura lui „El Oxford” o replică din veneratul film regizat de David Lean în 1962, Lawrence of Arabia: „Prefer deșertul [...] pentru că e curat.” Din Lawrence-land, Corto și Cush trec în Somalia, pe pământ rimbaldian – deținut însă de englezi – pentru Lovitura de grație, care e povestea unei rebeliuni anticoloniale. Pentru cea de-a treia povestire, ... Despre alți Romeo și alte Juliete, Corto și Cush merg în Etiopia, unde vizitează satul natal al lui Cush și se implică într-un conflict religios (musulmani contra creștini). Cât despre povestirea finală, Leoparzi, aceasta e plasată în Africa orientală, care în octombrie 1918 este încă germană, generalul Lettow-Vorbeck creându-le dificultăți britanicilor.
[...] În Etiopicele se regăsesc două dintre cele mai faimoase experimente prattiene în direcția unei dialectici între figurativ și abstract. Unul se găsește în secvența avalanșei de pietre din ... Despre alți Romeo și alte Juliete, unde pietrele care-l atacă pe Corto în fiecare casetă se adună, la nivelul întregii pagini, într-un model abstract – „o avalanșă de cerneală”, cum a numit-o Matt Seneca. E un moment crucial din povestire, dar la conflictul dramatic se adaugă și acest conflict între conținutul figurativ și puterea designului pur (caseta a șasea consfințind triumful acestuia din urmă). La fel de faimoasă e și prima planșă din Leoparzi: un model abstract cu dungi se transformă de la o casetă la alta, printr-un fel de zoom înapoi (sau poate un travelling), în imaginea a două zebre, imagine care apoi se complică prin intrarea în cadru a unor scuturi (purtate de trei războinici) pictate cu dungi ca de zebră. Asemenea jocuri nu sunt izolate în arta lui Pratt, pentru care, în cuvintele lui Thomas, „deșerturile, paltoanele, deflagrațiile, zidurile de cărămidă sau date cu var, ferestrele și frunzișurile sunt tot atâtea pretexte ca săși dea frâu liber înclinației spre abstracționism”.
(fragmente din prefața semnată de Andrei Gorzo)
Hugo Pratt s-a născut la 15 iunie 1927, la Rimini, în Italia, dar și-a petrecut primii ani la Veneția, într-o familie cu rădăcini engleze, franceze, evreiești și chiar turcești. Copilăria, profund atașată de acest oraș extraordinar, îi este marcată de omniprezența fascismului, căruia îi opune o puternică înclinație spre evadarea în imaginar. Este interesat de ezoterism, precum mulți dintre membrii familiei sale, unii francmasoni ori cabaliști, dar și de banda desenată, literatură și film.
Între anii 1937 și 1943 descoperă Abisinia (Etiopia de azi) ca urmare a primirii unui post de funcționar colonial de către tatăl său. La 14 ani, tânărul Hugo a fost obligat de regimul fascist să intre în poliția colonială, ceea ce l-a făcut să deteste pentru totdeauna colonialismul, dar i-a prilejuit și întâlnirea cu o diversitate de oameni și culturi.
După război, a revenit la Veneția, unde a colaborat între 1945 și 1949 la Asso di Picche, o revistă editată de desenatorii și artiștii reuniți în așa-numitul "Grup de la Veneția". Din 1949 a trăit în Argentina, dar a călătorit și în Statele Unite, în Antile și în cea mai mare parte din America de Sud. A revenit în Italia în 1962 și s-a dedicat din plin pasiunii sale pentru banda desenată. În iulie 1967, în revista Sgt. Kirk e publicată "Balada mării sărate", prima bandă desenată în care apare Corto Maltese.
Pentru o perioadă lungă, între 1970 și 1984, activitatea sa se derulează în cea mai mare parte în Franța. Corto Maltese devine protagonistul unei serii de aventuri publicate la început (1970—1973) de revista Pif, apoi și de alte reviste și edituri din Franța și Italia. Datorită lor, Corto Maltese își dobândește celebritatea de erou neconvențional și îi aduce creatorului său recunoașterea criticii de specialitate și a unui public uriaș.
Din 1984, Hugo Pratt a locuit în Elveția, unde a continuat să creeze bandă desenată, să ilustreze cărți, să picteze sau să scrie romane. A murit de cancer la 20 august 1995.
Vârsta recomandată: peste 12 ani.
Carte cadou
pentru comenzile de peste 200 de lei
Oferta NU se cumulează cu alte beneficii
(coduri de reducere, vouchere etc.)
Expediere gratuită
pentru comenzile
din România
de peste 200 de lei
DE ACELAȘI AUTOR
Corto Maltese 2. Sub semnul Capricornului
21 x 28 cm / 144 pag.
Corto Maltese 3. Departe, tot mai departe
21 x 28 cm / 128 pag.
RECOMANDĂRI ȘI BESTSELLERE
Vulpoiul și tomtele
20 x 26 cm / 36 pag.
Balul florilor
25 x 26 cm / 28 pag.
Casa în timpul nopții
21 x 27 cm / 48 pag.
Crăciun în satul Hărmălaia
27 x 21 cm / 36 pag.
Comentarii